Bir Zamanın Tanrıçaları - Kediler
Kediler, antik Mısır sanatı ve kültüründe en ikonik hayvanlardan biridir. Mısırlılar, vahşi doğada aslanlar, panterler ve orman kedileri ile karşılaşmışlardı. Daha küçük kediler ise erken dönemlerden itibaren insanlar arasında yaşayarak evlerde ve ambarlarda zararlıları avlıyorlardı. Mısırlılar, kedileri yakından gözlemleyerek onları karmaşık, çift doğaya sahip hayvanlar olarak takdir ettiler. Kediler zarafet, doğurganlık ve nazik bakımı saldırganlık, çeviklik ve tehlike ile birleştirir. Bu özelliklere sahip tanrılara genellikle kedi özellikleri atfedildi. Ancak Mısırlılar kedilere tapmıyorlardı. Daha ziyade, bu 'kedi' tanrıların belirli karakter özelliklerini hayvanlarla paylaştıklarına inanıyorlardı.
Bastet, Mısır'ın en iyi bilinen kedi tanrıçasıdır. Başlangıçta bir dişi aslan olarak tasvir edilen Bastet, M.Ö. 2. binyılda bir kedi veya kedi başlı bir kadın şeklini aldı. Hem besleyici hem de şiddet içeren özellikleri birleştirse de, genellikle onun koruyucu ve annelik yönleri vurgulanmıştır. Oturan bir kedi, kedi başlı tanrıça veya yavrularıyla bir kedi gibi sayısız tasvir, genellikle Bastet'e yöneltilmiş adanmış yazılar içerir. Bağışçılar, bu yazılı resimleri sunarak sağlık ve çocuklar veya daha genel olarak yaşam ve koruma dileklerini ifade etmişlerdir.
Goddess Bastet as a Cat on a Lotus Column, 664‐30 BCE, bronze
Photo: Brooklyn Museum
Bu tür açıklamalar, Brooklyn Müzesi'nde düzenlediğim Divine Felines: Cats of Ancient Egypt adlı sergi için önemliydi. Bu serginin fikri, depolarımızı keşfederken ortaya çıktı. Altın varaklı bir ahşap tanrıça heykelciği, başı aslan, vücudu kadın olan bir tanrıçanın raflardan bana baktı ve beni durdurdu. Güzelliği ve zarafeti beni etkiledi, özelliklerinin olağandışı kombinasyonuyla ilgimi çekti. 1937'den beri Brooklyn'de bulunan bu heykel, kötü durumu nedeniyle görüntüden uzak kalmıştı.
Bu tanrıça, kedi başı ve aslan kulakları olan bir üç bölümlü peruk giyer. Başın üstünde bir tırnak izine göre, ayrı bir şekilde yapılmış bir güneş diski onu süslerdi, bronz uraeus'u yerinde tutarak. Çiçek desenli bir taban üzerinde oturuyor; hem ayakları hem de kalçası yerde, dizleri gövdesine doğru çekilmiş. Ayakları sıkıca birbirine bağlanmış gibi görünüyor, sanki bir mumya gibi yeraltına bağlanmış gibi. Kolları dirseklerinde bükülü, sağ el yumruk halindeyken sol avuç içi sol dizinin yanında uzanmış durumda. Papirüs şemsiyesini hatırlatan siyah boyalı tabanın sap ucunda bir açıklık bulunmaktadır. Beklenmedik bir şekilde, figürün boş iç kısmına başlangıçta küçük bir kedi mumyası yerleştirilmişti. Ancak neden oradaydı? Kime sunuldu?
Brooklyn heykeli, Mısır sanatından tanıdık özellikleri içermesine rağmen, bu özelliklerin birleşimi onu son derece olağandışı ve ilk bakışta gizemli kılıyor. Örneğin, tanrıları temsil eden iki boyutlu tasvirlerde sıkça görülen çömelen veya çömelme pozisyonu, tapınaklarda, mezarlarında ve cenaze papirüslerinde bulunur. Ancak üç boyutlu sanatta aslan başlı dişi tanrıçalar genellikle ayakta, yürüyerek veya taht üzerinde otururken tasvir edilir. Bunun yanında, figürümüzün şemsiye tabanı, genellikle Bastet'e adanmış üstünde kedilerin bulunduğu papirüs sütunları veya feline tanrıçalara ait sıkça kullanılan papirüs asalarını hatırlatır. Ancak, bu boyutta (yüksekliği birazdan bir ayak) tanrı figürleri için çiçek şeklinde tabanlar nadir görülür ve hayvan mumyaları için konteyner olarak pek karşımıza çıkmaz. Bu tür tabanlar genellikle daha küçük bronz ve muska eserlerinde ya da büyük taş heykellerde bulunur. Son olarak, kedi mumyaları için kullanılan konteynerler genellikle çömelen bir kedi tanrıçasının şeklini almaz. Bunun yerine, genellikle Wadjet olarak adlandırılan ve genellikle ıchnuemonlar (mangustlar) için kullanılan aslan başlı bir kadını tasvir eden hayvan mumyası konteynerleri daha yaygındır. Ve genellikle Wadjet konteynerleri, genellikle kedi değil, ıchnuemonlar içindir.
Olağandışı özelliklere rağmen, statüyün kimliğine dair bazı ayrıntılar ipuçları sunmaktadır. Güçlü birçok tanrıça, onun özellikleriyle tasvir edilmiştir, ancak bunları bir yazı olmadan tanımak zordur. Bastet, Sakhmet, Mut, Tefnut, Shesemtet, Pakhet, Mafdet, Wadjet ve diğerleri, başlarında güneş diski bulunan bir dişi aslan veya aslan başlı bir kadın olarak görülmüştür. Her biri Güneş Tanrısı'nın kızı ve Güneş'in Gözü olarak adlandırılmıştır. Mısırlılar, kedileri bir dizi nedenle güneşle ilişkilendirmişlerdir. Kedilerin ve aslanların kırmızı ve sarı tüylerini, güneşin kendi renkleri olarak görmüşlerdir. Kediler sıcaklığı sever ve güneşte güneşlenmeyi tercih ederler. Ve en önemlisi, kedilerin çelişkili doğası gibi, güneş de hayat veren bir ısı kaynağı veya çölde yakıcı bir tehlike olarak çift doğaya sahiptir. Bu nedenle, güneş tanrısının tehlikeli ve koruyucu kızları genellikle aslan benzeri bir doğaya sahipti.
Mısır mitolojisinde, dişi tanrıçaların korkunç ve koruyucu yönleri genellikle Sekhmet ve Bastet tarafından temsil edilir, diğer Güneş kızları da bu unvana layık görülür. Örneğin, Hathor-Tefnut, Philae'deki Güneş'in Gözü Mitosu'nda "Sekhmet gibi öfkelenen ve Bastet gibi dost olan" olarak tanımlanır. Tüm bu tanrıçalar, güneşin ateşinin gücünü taşıyan, yok etmek, yakmak ve yolda duran herkesi tırmalamak için güçlü bir dişi güç olarak görülmelidir, ancak sakinleştirildiğinde annelik niteliklere bürünen.
Cat Mummy; 750‐400 BCE; animal remains, linen and pigment
Photo: Brooklyn Museum
Brooklyn figürü içinde bulunan mumya, gerçekten bir kedi mumyası, figürün işlevine dair bir ipucu sunar. Kediler, antik Mısırlılar tarafından mumyalanan birçok hayvandan biridir. Her mumyalanmış hayvan, belirli bir tanrı ile ilişkilendirilmiş ve o tanrıya hoşnutsukluk kazanmak veya minnettarlık ifade etmek amacıyla sunulmuştur. Mısırlılar kedi mumyalarını besleyici ve tehlikeli tanrıça Bastet'e adadılar. Bu tanrıçanın ibadetinin merkezi olan Delta şehri Bubastis, büyük sayıda kedi mumyasının kaynağıydı. Bunların çoğu dikdörtgen veya kedi şeklindeki tabutlara yerleştirilmiş veya ketenle sarılıp bir kedi şeklinde boyanmıştı. Gizem çözüldü, en azından antik Mısır bulmacalarından biri kadar: Brooklyn Müzesi'nin figürü, muhtemelen Bastet'ten ekstra hoşnutsukluk elde etme girişimi olarak özel bir kedi mumyası konteyneri olarak hizmet etmişti.
By Yekaterina Barbash
Brooklyn Museum
Kaynakça:
Barbash, Y. Cats, Bastet and the Worship of Feline Gods. https://arce.org/resource/cats-bastet-and-worship-feline-gods/