Oyunlarda Kullanılan Yapay Zeka Teknikleri
Öncelikle Yapay Zeka denildiği zaman aklınıza tek bir yöntem, tek bir kod grubu veya tek bir matematik formülü gelmesin. Yapay zeka başlığındaki karşılaştığımız her bir konuda farklı bir algoritma kullanılmakta. Zaten bu Yapay Zeka alanın geliştirilmesinin amacı geleneksel yöntemlerle çözülemeyen problemleri çözmek. Bu yöntemlerden en yaygınlarına derin öğrenme, yapay sinir ağları ve genetik algoritmalar örnek verilebilir. Belirtmek istediğim diğer konu ise “Bilimin farklı kollarında bu kadar gelişmiş yapay zeka örnekleri ile karşılaşırken, neden milyon dolarlar harcanan oyunlardaki yapay zekalar vasat derecede oluyor?”. Oyun geliştirme sürecinde, yapay zeka kısmına az önem veriliyor. Bu yüzden muhteşem grafikler gördüğümüz oyunlarda düşmanlar vasat seviyede davranışlar sergileyebiliyorlar. Yapımcıların böyle davranmasının en büyük nedeni, doğru çalışan bir sistemin geliştirilmesinin çok zaman alması. Buna rağmen oyunlarını yapay zeka yönünden geliştirmeye özen gösteren birkaç firma da yok değil.
Oyunlardaki yapay zekanın gelişim tarihine de bakacak olursak, başlangıçta hamle tabanlı oyunlardaki uygulamalarından günümüzdeki üç boyutlu dünyalarda hareket edebilen ve kalabalık topluluklarda insan yaşamını simüle eden örneklerine çeşitli oyunlarda karşılaşıyoruz. Yaptığım araştırmalar sırasında ise Black & White isimli oyunda kullanılan sisteme denk geldim ve hayran kaldım. Oyundaki yaratığın öğrenme mekaniğinde kullanılan yöntem çok başarılı.
Oyunlarda, bilgisayar kontrolündeki karakterlerin hareketlerinin belirli kurallara göre gerçekleştirilmesi yöntemi. Bu yöntem için Sonlu Durum Makineleri (Finite State Machine) ve Bulanık Durum Makineleri (Fuzzy State Machine) yöntemleri yaygın olarak kullanılıyor.
Bu sistemin çalışmasına örnek vermek gerekirse, askerin sağlık durumuna, düşmanın mesafesine göre bir durumdan başka duruma geçmesini sağlıyor. Bu sisteme ne kadar fazla parametre eklenirse o kadar zengin bir davranış modeli olur. Parametreler artmasıyla sayısal değerlerin doğru ayarlanması işi de gittikçe zorlaşmaktadır. Sonlu Durum Makineleri’ninbir üst modeli de Bulanık Durum Makineleri’dir. Burada durumlar arası geçişler kesin mantıksal ifadelere dayanmadığı için daha tahmin edilemez; insan mantığına daha uygun davranışlar elde edilir.